Dela:

Som medlem i Kiruna Konstgille har du varje år möjlighet att till ett lågt pris (medlemsavgiften 175 kronor) vinna ett konstverk vid Konstgillets stora utlottning.
25 vinnare utses varje år. Utlottningen sker under övervakning av Notarius Publicus och utförs med hjälp av tärningar försedda med nummer. Alla medlemma
r har ett eget medlemsnummer och i den ordning vinnarnumret slås får vinnaren välja ett konstverk. Om du till exempel är vinnare nummer 1 som slagits fram med hjälp av tärningarna får du också välja konstverk först. Konstgillet köper under hela året in konst som sedan lottas ut på detta sätt.

I år bestämde vi i Konstgillet att vi skulle intervjua tre av de lyckliga vinnarna och fråga dem vad de tycker om sin vinst. Dessa tre frågor ställde vi:

1. Kände du till konstnären sedan tidigare?
2. Vad fick dig att välja verket?
3. Har det funnit en plats i ditt hem än?

Vinnaren Roland Rova valde Birgitta Samuelssons grafik Träden. Han svarade:

1. Nej, jag hade aldrig hört talas om konstnären innan. När jag fick veta att jag vunnit gick jag till stadshuset två dagar innan utdelningen och tittade på konsten. Jag fastnade direkt för den här tavlan och anande att jag skulle ha en ganska stor chans att välja just den eftersom jag hade plats nummer två på listan av de personer som vunnit. När jag kom hem googlade jag på namnet Birgitta Samuelsson och fick veta lite mer om henne och det väckte mitt intresse ännu mer. Min hustru tyckte också om den här bilden, men hon såg också andra verk som hon tyckte om. Fast jag sa att eftersom jag vunnit och fått chansen att välja så väljer jag den här.
(B. Samuelsson är född i Blekinge, uppväxt i Sundsvall och numera bosatt i Stockholm. Hon arbetar bland annat med måleri, screentryck och offentliga utsmyckningar. Sedan 1988 arbetar hon även på Konstfack som Lektor i screentryck, red. anm.)

2. Jag gick tillbaka till stadshuset även dagen efter och tittade på utställningen en gång till. Jag kände att jag gillade målningen ännu mer då. När jag såg tavlan blev jag påmind om en dag i höstas då jag satt utanför bastun vid stugan i Abisko och tittade på trädens glödande färger. Tavlan heter ju Träden och jag tycker mycket om bildens färger.

3. Ja, den har fått en central plats i vardagsrummet ovanför pianot. Min hustru är bättre än jag på sånt, så hon såg direkt en plats för tavlan och där funkar den jättebra. Jag har själv målat akvarell förr, men jobbet har krävt så mycket tid att jag inte hunnit måla på länge. Men i mitt jobb i svenska kyrkan får jag se mycket konst. Och man vet aldrig, kanske tar jag upp mitt måleri igen.

Se mer om Birgitta Samuelsson: http://www.birgitta-samuelsson.se/

Vinnaren Hjördis Matti valde Sven Ljungbergs grafik Kattugglor II och sa:


1. Ja, jag visste att Sven Ljungberg va
rit rektor på Konsthögskolan och har bland annat sett en del av hans bokillustrationer.

2. Jag var nr 10 att välja konstverk och förstod att många av mina förstahandsval skulle gå innan det blev min tur. Men jag drogs till “ugglorna”. Samma dag som årsmötet besökte jag min stuga längs Norgevägen och fick se två ugglor på tomten! När det blev min tur att välja väntade “ugglorna” på mig.

3. Bilden var lättplacerad och har fått en fin plats i min hall.

Vinnaren Ewert Malmbring valde Kévork Zabounians seriegrafi Cassandra och berättar:

1. Nej, Zabounian var och är fortfarande okänd för mig. Jag hittade en hemsida av honom via Lexiconettamanda.se som för övrigt är en bra källa för svenska konstnärer. Där kan man läsa att Zabounian är inflyttad till Sverige 1958 från Alexandria och att hans formspråk gestaltar rythm, ljus och poetisk helhet. Uttalandet är inte hans eget utan en gallerist som säljer Zabounians verk. Zabounian tycks uteslutande använda sig av litografitekniken och vara förälskad i samma modell som han byter namn på i varje bild. Man undrar ju hur många gånger det fungerar, men det jag sett är minst 12 st. En annan fråga man ställer sig är vilken produktion har han haft tidigare och målar han inte i olja eller akryl? Det sägs att Zabounian är “traditionellt” skolad vad man nu menar med det. Kanske är han så kallad autodidakt? Hur som helst blir jag skeptisk till en produktion av det slaget jag så här långt känner till. Bladen har absolut ett konstnärligt innehåll men skulle man se samtliga blad på samma vägg undrar man nog varför motivvalet ser ut så.
(Zabounian är utbildad vid Akademi Zorian i Kairo 1955 – 58 och på Konstfack i Stockholm 1958 – 61. Han är målare och grafiker och avbildar landskap, figur, abstraktion, red. anm.)

2. Av de verk som återstod när mitt val kunde ske (nr 13) valde jag det jag spontant tyckte var bäst. Jag hade sett ut 9 stycken andra verk innan mitt val, men alla de försvann till andra lyckliga förståsigpåare. Jag är absolut inte missnöjd med valet och min fru gav verket ett fint betyg, så det så!

3. Efter inramning i nästa veck så får Zabounian en framträdande plats i något av rummen. Jag tror många besökare uppskattar det grafiska verket och visst finns anledning att veta mer om Zabounian.

Läs mer om Zabounian: http://www.kevorkzabounian.com/